Dagbesteding

Als je cliënt bent bij De Binnenvest gaan we ervan uit dat je wilt werken aan oplossingen voor je problemen. Daarvoor bepaal je met behulp van je begeleider jouw persoonlijke doelen en maak je een plan hoe je die doelen gaat halen. Een zinvolle dagbesteding is altijd onderdeel van dat plan.

Dagbesteding is maatwerk

Samen met je begeleider bespreek je welke dagbesteding het beste past bij jou en bij de doelen die je wilt bereiken. Wordt deze vorm van dagbesteding niet bij De Binnenvest aangeboden, dan gaan we op zoek naar dagbesteding bij een externe partij. Bij je dagbesteding word je begeleid, zowel werkinhoudelijk als op het gebied van ontwikkeling. Zo is er altijd een vrijwilliger of een betaalde kracht aanwezig die je kan inwerken, wegwijs maakt op de werkvloer en kennis laat maken met collega’s. Er vinden ook voortgangsgesprekken plaats tussen jou en de werkbegeleider en/of je woonmaatschappelijk werker. Daarin kun je bijvoorbeeld aangeven of je toe bent aan een volgende stap of aan een andere vorm van dagbesteding. Ook kunnen je scholingswensen worden besproken.

Soorten dagbesteding bij De Binnenvest

Er zijn talloze vormen van dagbesteding die je binnen of buiten De Binnenvest kunt regelen. Onderstaand een greep daaruit:

• De veegploeg: met een groep en een begeleider maak je de binnenstad van Leiden schoon.
  • De tuingroep: op locaties van De Binnenvest houd je samen met vrijwilligers tuinen bij, plant en oogst je groente en kruiden. Ook doe je mee aan het vormgeven en onderhouden van het Singelpark in Leiden.
  • Het klussenteam: in kleine groepjes voer je klussen uit op locaties van De Binnenvest. Het klussenteam heeft bijvoorbeeld de uitgiftebalie in de Cantina gemaakt, kapstokken vervaardigd, foto’s opgehangen in het trapportaal en fietsen gerepareerd.
  • Dynamo receptie en vergaderzalen: samen met vrijwilligers draai je de receptie op locatie Morspad. Dat betekent telefoon aannemen, doorschakelen, gasten ontvangen en administratieve werkzaamheden. De receptie beheert ook de drie vergaderzalen van Dynamo: inplannen van vergaderingen, verhuur aan externe partijen en versturen van facturen voor de zaalhuur zijn klussen die daarbij horen.
  • Dynamo Cantina: je bereidt en serveert maaltijden voor de bewoners en bezoekers van het Sociaal Pension. Verder verzorg je de lunch voor gasten in de vergaderzalen. Ook het schoonmaken en aankleden van de Cantina hoort hierbij.
  • Keuken Nieuwe Energie: je bereidt en serveert maaltijden voor cliënten die op de Nieuwe Energie worden opgevangen.

Toewerken naar jouw doelen

De dagbesteding die je gaat doen past bij jouw mogelijkheden en kwaliteiten en is dus altijd op maat voor jou. Zo hebben in de Cantina mensen gewerkt die graag weer wilden gaan werken in de horeca. Zij hebben bijvoorbeeld coördinerende taken gedaan, anderen ingewerkt en zelfstandig gekookt voor zo’n 30 mensen. Terwijl anderen juist als taak hadden om zittend op een stoel de aardappels te schillen, omdat ze niet lang konden staan en niet meer dan een uur konden werken.

Dagbesteding gaat over toewerken naar jouw doelen op arbeidsmatig vlak. Die doelen bespreek je vooraf met je begeleider. Dat kan van alles zijn: werkritme krijgen, in een team samenwerken, leiding geven en ontvangen, ervaring opdoen, je ontwikkelen op het gebied waar jouw belangstelling naar uit gaat.

Nieuwsgierig naar dagbesteding?

Bekijk dan onderstaande filmpjes.

Erik vertelt over het werken in de tuingroep.

Marcel vertelt over hoe hij als dagbesteding de bibliotheek compleet nieuw heeft ingericht.

Danielle vertelt hoe zij als vrijwilligster helpt in de Cantina.